12 February 2012

~Family Bonding~

Salam

Dear you,

semenjak 2menjak ini..slalu sgt mencemarduli ke tanah jajahan Sultan Ibrahim
kadang2 ia tidak dirancang 
semalam pulang ke tanah jajahan Muar
ayah saudara kepada ayah telah dipanggil sang Pencipta selamaNya
kewujudan arwah yg kupanggil 'tokusu' agak kurang diperkatakan
menurut ayah..kemesraan dgn saudara2 di sebelah arwah atok keron sgt2 kurang berbanding side atok som
arwah tokusu adalah adik ipar kpd arwah atok keron

perjalanan pulang ke Muar dirasakan sgt la sekejap bila ayah membuka segala hikayat dolu2..
yeap...as iii thought...it happen with a reasons
ayah agak susah utk melupakan perkara2 yg terjadi waktu kecilnya
ooowwhhh..sgt la terharu
tiba2 rasa rindu dtg utk mengenali arwah atok keron
melalui penceritaan ayah..atok keron seorg yg sgt penyayang dan super duper penyabar..
sayang anak2...sayang cucu2...sayang adikberadik..
mcm mana sayangnye dia kat cucu dia yg nan-sorang tue..which is u along~~~
when i see Firas...i feel like i see atok keron towards u along
diceritakan ayah..i'm so touched oke!!!
kesabaran nye melayan atok som...yg mana,cucu2nye harus sedia maklum akan kegarangan atok yg memang xbley dinafikan
kesabarannye terhadap adik2 yg sehingga melibatkan kehilangan anak sendiri....i'm realised that i huv a pak long when i turned 9 yr old...serius clueless~~
could u imagine...tersgt la kontra nye ngan arwah atok som kan!!
xde sape yg mengikut his character
pemergiaannye pada thn yg sama kelahiran iii..June'84
rasa sgt2 la sedihnye bile ayah ckp masa kematian atok keron ayah xdpt pulang kerana berada didlm hutan..ibu pulang ngan along membawa perut yg sarat naik bas tgh2 malam setelah terima telegram..kemudian harus mendapatkan ihsan polis2 dibalai simpang utk dihantar pulang ke rumah atok kerana xde transport nk masuk ke dlm....
sedihnye rasa bile seorg anak xdpt melihat buat kesekian kalinya insan yg tersayang buat kali terakhir...itulah pengorbanan terhadap tuntutan kerja dan bezanye dahulu dan sekarang

kesusahan & kesempitan hidup adalah ujianNya...tapi kadang2 manusia lupa akan sang Pencipta yg satu

arwah tokusu..meninggal dikala usia menginjak 90thn..
meninggalkan isteri yg telah 8thn terlantar uzur  
menziarahi orang mati..memang sgt menginsafkan
mengingatkan akan mati itu PASTI utk semua

sebelum pulang..pergi menziarahi kerumah paklong harun 
berada disana rasa seperti berada dirumah keluarga sendiri
keramahan dan kemesraan keluarga paklong memang tiptop dgn lawak jenakanya membuatkan suasana lebih ceria
disamping tidak lupa diselitkan dgn unsur2 nasihat buat anak2 cucu..
terharu rasa..bila paklong harun ckp..walaupun kita dh xade makbapak sebagai org tua,kemesraan dan eratnye hubungan kekeluargaan itu perlu diteruskan dan dipanjangkan sampai bile2..jgn nanti2 kalau adikberadik terlanggar bahu sesama sendiri pun dah xkenal sedara
kira alhamdulillah la..bila dpt berkumpul jumpa adikberadik...bertanya khabar dlm talipon
 kita xtau ape akan terjadi akan datang..walaupun ramai mana sekalipun adikberadik sendiri...perlunya mereka2 saudaramara disekeliling adalah diharap dpt bantu membantu..apatah lagi yg hanya mempunyai bilangan adikberadik yg sikit...

owhhh..itu semua xhabis disitu....disambung lagi masa perjalanan pulang ke seremban
syahdu rasa hati bila satu hari, bercerita pasa FAMILY

family bonding..its depend to the root
Alhamdulillah..i huv YOU as my family


Luv,
msinsiyur

3 comments:

  1. alamak..pg2 isnin dh buat org touching la kakngah ni..hemm nnt story full version punye ekk...

    ReplyDelete